Эмпатия

Автор: Пользователь скрыл имя, 01 Ноября 2011 в 13:46, доклад

Описание работы

Значение термина может несколько различаться в зависимости от контекста. Так в медицине эмпатией часто называют то, что в психологии называется «эмпатическим слушанием» — понимание эмоционального состояния другого человека и демонстрацию этого понимания. Например, при опросе пациента врачом, проявление эмпатии означает, во-первых, понимание слов, чувств и жестов пациента, а во-вторых, такое проявление этого понимания, что пациенту становится ясно, что врач осознает его переживания.[2] Таким образом, акцент делается на объективной стороне процесса, а обладание навыком эмпатии означает способность собрать информацию о мыслях и чувствах пациента. Цель такого эмпатического слушания — дать понять пациенту, что его слушают, и поощрить его к более полному выражению чувств, позволив врачу, в свою очередь, составить более полное представление по теме рассказа.

Работа содержит 1 файл

Empathy is the capacity to recognize and.docx

— 17.44 Кб (Скачать)

Эмпа́тия (греч. ἐν — «в» + греч. πάθος — «страсть», «страдание») — осознанное сопереживание текущему эмоциональному состоянию другого человека, без потери ощущения внешнего происхождения этого переживания.[1] Соответственно эмпа́т — это человек с развитой способностью к эмпатии.Содержание [убрать]

Содержание и границы  понятия

Слово «эмпатия» не имеет коннотаций с какими-то конкретными эмоциями (как, например, в случае со словом «сострадание») и в равной мере применяется для обозначения сопереживания любым эмоциональным состояниям.

Значение термина  может несколько различаться  в зависимости от контекста. Так  в медицине эмпатией часто называют то, что в психологии называется «эмпатическим слушанием» — понимание эмоционального состояния другого человека и демонстрацию этого понимания. Например, при опросе пациента врачом, проявление эмпатии означает, во-первых, понимание слов, чувств и жестов пациента, а во-вторых, такое проявление этого понимания, что пациенту становится ясно, что врач осознает его переживания.[2] Таким образом, акцент делается на объективной стороне процесса, а обладание навыком эмпатии означает способность собрать информацию о мыслях и чувствах пациента. Цель такого эмпатического слушания — дать понять пациенту, что его слушают, и поощрить его к более полному выражению чувств, позволив врачу, в свою очередь, составить более полное представление по теме рассказа.

С точки зрения психологии, способность к эмпатии не считается чем-то особенным для человека. Существуют методики выявления уровня способности к эмпатии и даже отдельных аспектов этой способности.[3] Диапазон проявления эмпатии варьируется достаточно широко: от лёгкого эмоционального отклика, до полного погружения в мир чувств партнера по общению.[4] Считается, что эмпатия происходит за счёт эмоционального реагирования на воспринимаемые внешние, часто почти незаметные, проявления эмоционального состояния другого человека — поступков, речи, мимических реакций, жестов и так далее.[5]

Ряд исследователей подчёркивает в эмпатии тот аспект, что эмпатирующий осознаёт, что чувства, которые он испытывает, являются отражением чувств партнёра по общению. Если этого не происходит, то такой процесс, с их точки зрения, является не эмпатией, а, скорее, идентификацией с собеседником. Именно способность понимать, что текущие чувства отражают состояние другого человека, позволяет эмпатирующему использовать эту способность для более глубокого понимания партнёра, и различать свои индивидуальные эмоции от тех, что возникли в ответ на эмоции партнёра.[1]

Этимология

Термин «эмпатия» введён Эдвардом Титченером,[8] который калькировал немецкое слово einfühling, использованное в 1885 году Теодором Липпсом в контексте теории воздействия искусства.[4]Одно из первых[4] определений эмпатии сделано в 1905 году Зигмундом Фрейдом: «Мы учитываем психическое состояние пациента, ставим себя в это состояние и стараемся понять его, сравнивая его со своим собственным».[9]

В профессиональной деятельности

Развитая способность  к эмпатии является профессионально важным качеством для людей, чья работа непосредственно связана с людьми (чиновники, руководители, продавцы, менеджеры персонала, педагоги, психологи, психотерапевты и другие). [4]

Для психотерапевтов  развитая способность к эмпатии оказалась достаточно важной, чтобы была разработана техника эмпатического слушания, помогающая понимать эмоциональное состояние собеседника.

Empathy is the capacity to recognize and, to some extent, share feelings (such as sadness or happiness) that are being experienced by another sentient or semi-sentient being. Someone may need to have a certain amount of empathy before they are able to feel compassion. The English word was coined in 1909 by E.B. Titchener as an attempt to translate the German word "Einfühlungsvermögen", a new phenomenon explored at the end of 19th century mainly by Theodor Lipps. It was later re-translated (Germanized) into the German language into "Empathie" and still in use there.[1]Contents [hide]

Etymology

The English word is derived from the Greek word ἐμπάθεια (empatheia), "physical affection, passion, partiality" which comes from ἐν (en), "in, at" + πάθος (pathos), "passion" or "suffering".[2] The term was adapted by Hermann Lotze and Robert Vischer to create the German word Einfühlung ("feeling into"), which was translated by Edward B. Titchener into the English term empathy.[3]

Alexithymia from the Ancient Greek words λέξις (lexis) and θύμος (thumos) modified by an alpha-privative—literally "without words for emotions"—is a term to describe a state of deficiency in understanding, processing, or describing emotions in oneself.[4][5]

Theorists and definition

Empathy is an ability with many different definitions. They cover a broad spectrum, ranging for other people that creates a desire to help them, experiencing emotions that match another person's emotions, knowing what the other person is thinking or feeling, to blurring the line between self and other.[6] Below are definitions of empathy:

Daniel Batson: "A motivation oriented towards the other."[7]

D. M. Berger: "The capacity to know emotionally what another is experiencing from within the frame of reference of that other person, the capacity to sample the feelings of another or to put one's self in another's shoes."[8]

Jean Decety: "A sense of similarity in feelings experienced by the self and the other, without confusion between the two individuals."[9][10]

Nancy Eisenberg: "An affective response that stems from the apprehension or comprehension of another's emotional state or condition, and that is similar to what the other person is feeling or would be expected to feel."[11]

R. R. Greenson: To empathize means to share, to experience the feelings of another person.[citation needed]

Alvin Goldman: "The ability to put oneself into the mental shoes of another person to understand her emotions and feelings."[12]

Martin Hoffman: any process where the attended perception of the object’s state generates a state in the subject that is more applicable to the object’s state or situation than to the subject’s own prior state or situation.[citation needed]

William Ickes: A complex form of psychological inference in which observation, memory, knowledge, and reasoning are combined to yield insights into the thoughts and feelings of others.[citation needed]

Heinz Kohut: Empathy is the capacity to think and feel oneself into the inner life of another person[13]

Harry Prosen: "an emotional understanding which allows one as a therapist to resonate with ones patients in depth emotionally, so that it influences the therapeutic approach and alliance with the patient"[14]

Carl Rogers: To perceive the internal frame of reference of another with accuracy and with the emotional components and meanings which pertain thereto as if one were the person, but without ever losing the "as if" condition. Thus, it means to sense the hurt or the pleasure of another as he senses it and to perceive the causes thereof as he perceives them, but without ever losing the recognition that it is as if I were hurt or pleased and so forth.[15]

Roy Schafer: Empathy involves the inner experience of sharing in and comprehending the momentary psychological state of another person.[16]

Wynn Schwartz: We recognize others as empathic when we feel that they have accurately acted on or somehow acknowledged in stated or unstated fashion our values or motivations, our knowledge, and our skills or competence, but especially as they appear to recognize the significance of our actions in a manner that we can tolerate their being recognized.[17]

Edith Stein: Empathy is the experience of foreign consciousness in general.[18]

Simon Baron-Cohen (2003): Empathy is about spontaneously and naturally tuning into the other person's thoughts and feelings, whatever these might be [...]There are two major elements to empathy. The first is the cognitive component: Understanding the others feelings and the ability to take their perspective [...] the second element to empathy is the affective component. This is an observer's appropriate emotional response to another person's emotional state.[19]

Khen Lampert (2005): "[Empathy] is what happens to us when we leave our own bodies...and find ourselves either momentarily or for a longer period of time in the mind of the other. We observe reality through her eyes, feel her emotions, share in her pain."[20]

Since empathy involves understanding the emotional states of other people, the way it is characterized is derivative of the way emotions themselves are characterized. If, for example, emotions are taken to be centrally characterized by bodily feelings, then grasping the bodily feelings of another will be central to empathy. On the other hand, if emotions are more centrally characterized by a combination of beliefs and desires, then grasping these beliefs and desires will be more essential to empathy. The ability to imagine oneself as another person is a sophisticated imaginative process. However, the basic capacity to recognize emotions is probably innate[citation needed] and may be achieved unconsciously. Yet it can be trained[citation needed] and achieved with various degrees of intensity or accuracy.

The human capacity to recognize the bodily feelings of another is related to one's imitative capacities and seems to be grounded in the innate capacity to associate the bodily movements and facial expressions one sees in another with the proprioceptive feelings of producing those corresponding movements or expressions oneself.[21] Humans seem to make the same immediate connection between the tone of voice and other vocal expressions and inner feeling.

Empathy is distinct from sympathy (which includes empathizing with in addition to having a positive regard or non-fleeting concern for the object thereof), pity, and emotional contagion.[22] Sympathy or empathic concern is the feeling of compassion or concern for another, the wish to see them better off or happier. Pity is feeling that another is in trouble and in need of help as they cannot fix their problems themselves, often described as "feeling sorry" for someone. Emotional contagion is when a person (especially an infant or a member of a mob) imitatively "catches" the emotions that others are showing without necessarily recognizing this is happening.[23]

Информация о работе Эмпатия